Dotacje z Funduszu Kościelnego 2019 r.
Podstawa prawna i organizacja
Fundusz Kościelny został powołany na mocy art. 8 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr 9, poz. 87, z późn. zm.) jako forma rekompensaty dla kościołów za przejęte przez Państwo nieruchomości ziemskie. Fundusz ten, stosownie do zasady równouprawnienia kościołów i innych związków wyznaniowych wyrażonej w art. 25 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., działa na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych, posiadających uregulowany status prawny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundusz Kościelny stanowi wyodrębnioną pozycję w części 43 budżetu państwa - wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, w dziale 758 – różne rozliczenia, w rozdziale 75822 – Fundusz Kościelny, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych – obecnie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Przeznaczenie środków Funduszu Kościelnego
Uprzejmie informujemy, że kościelne osoby prawne będą mogły ubiegać się o przyznanie dotacji z Funduszu Kościelnego na realizację w 2019 r., następujących zadań:
1. konserwacja i remonty obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej w znaczeniu nadanym przez aktualne ustawodawstwo, bądź orzecznictwo, tj.
a) ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 tj.) zgodnie z którą ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt. 8),
b) ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r. poz. 2187, t.j.) zgodnie z którą użyte w ww. ustawie określenia oznaczają:
- zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową (art. 3 pkt 1),
- prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 6).
c) na potrzeby udzielenia dotacji z Funduszu Kościelnego przyjmuje się, że:
- obiekty sakralne - są to te obiekty, w których stale i systematycznie zbierają się wierni danej religii (wyznania) dla wzięcia udziału w nabożeństwach i innych zorganizowanych formach uprawiania kultu religijnego,
- obiekty kościelne – są to inne obiekty należące do kościelnych osób prawnych, które, co do zasady, stanowią „budynki towarzyszące" obiektom sakralnym, przez które, na gruncie ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2013, poz. 1169, z późn. zm.) rozumie się „położone w sąsiedztwie obiektów sakralnych: budynki stanowiące mieszkanie proboszcza lub rektora i kancelarię parafialną lub kancelarię rektora (plebanię), budynki stanowiące mieszkanie wikariuszy (wikariatkę), budynki stanowiące mieszkanie pracowników świeckich parafii lub rektoratu (organistówkę), budynki punktu katechetycznego i budynki domu zakonnego związanego z duszpasterstwem w tym obiekcie sakralnym albo świadczeniem w nim pomocy.”.
Dotacje na wspomniany cel przeznaczane będą, co do zasady, na remonty i prace konserwatorskie zabytkowych obiektów sakralnych (w szczególności: remonty dachów, stropów, ścian i elewacji, osuszanie i odgrzybianie, izolację, remonty i wymianę zużytej stolarki okiennej i drzwiowej, instalacji elektrycznej, wodnej, kanalizacyjnej, odgromowej). W szczególnie uzasadnionych przypadkach może nastąpić finansowanie z Funduszu Kościelnego remontu ruchomego wyposażenia obiektów sakralnych (takich jak np.: instrumenty muzyczne, dzwony) oraz stałych elementów wystroju wnętrz (takich jak np.: ołtarze, polichromie, freski, posadzki). Z Funduszu Kościelnego nie finansuje się co do zasady prac dotyczących otoczenia obiektu (takich jak np.: chodniki, ogrodzenia, trawniki);
2. wspomaganie kościelnej działalności charytatywno-opiekuńczej, na określenie której, na potrzeby udzielania dotacji z Funduszu Kościelnego, stosuje się uregulowania zawarte w art. 39 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Działalność charytatywno-opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności:
- prowadzenie zakładów dla sierot, starców, osób upośledzonych fizycznie lub umysłowo oraz innych kategorii osób potrzebujących opieki,
- prowadzenie szpitali i innych zakładów leczniczych oraz aptek,
- organizowanie pomocy w zakresie ochrony macierzyństwa,
- organizowanie pomocy sierotom, osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi i epidemiami, ofiarom wojennym, znajdującym się w trudnym położeniu materialnym lub zdrowotnym rodzinom i osobom, w tym pozbawionym wolności,
- prowadzenie żłobków, ochronek, burs i schronisk,
- udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującym się w potrzebie,
- krzewienie idei pomocy bliźnim i postaw społecznych temu sprzyjających,
- przekazywanie za granicę pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i osobom znajdującym się w szczególnej potrzebie.
Zgodnie także z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, w celu realizacji działalności charytatywno-opiekuńczej, kościoły i inne związki wyznaniowe mają prawo zakładać i prowadzić, na zasadach określonych w ustawach, odpowiednie instytucje, w tym zakłady dla osób potrzebujących opieki, szpitale i inne zakłady lecznicze podmiotów leczniczych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, żłobki i schroniska dla dzieci.
Dotacje na w/w cel przeznaczane będą w szczególności na remonty placówek, w których prowadzona jest działalność charytatywno-opiekuńcza oraz zakup koniecznego wyposażenia i pomocy dydaktycznych, z wyjątkiem zakupów inwestycyjnych. W szczególnie uzasadnionych przypadkach finansowane będą z Funduszu Kościelnego koszty prowadzenia działalności tych placówek (np. żywność) oraz udzielanie pomocy w zapewnianiu opieki i wypoczynku osobom znajdującym się w potrzebie (np. kolonie letnie).
Poniżej szczegółowe zasady postępowania przy udzielaniu dotacji z Funduszu Kościelnego na rok 2019:
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „MSWiA”, oraz w BIP MSWiA, szczegółowe zasady postępowania przy udzielaniu dotacji z Funduszu Kościelnego, w tym:
- tryb przedkładania wniosków oraz przekazywania środków na realizację zadań,
- wzór wniosku o udzielenie dotacji,
- wzór sprawozdania.
- W ramach dotacji z FK przewiduje się przeprowadzenie dwóch naborów wniosków w terminach:
- do 30 listopada 2018 roku,
- do 31 marca 2019 roku.
Kwota do rozdysponowania na wnioski z pierwszego naboru – do kwoty 8.000 tys. zł.
Kwota do rozdysponowania na wnioski z drugiego naboru – 3.000 tys. zł, oraz ewentualne dodatkowe zasilenie Funduszu Kościelnego.
- Wnioski z pierwszego naboru, które nie otrzymają dotacji, przechodzą do rozpatrywania wraz z wnioskami z drugiego naboru.
- Termin uważa się za zachowany jeżeli przed jego upływem wniosek zostanie nadany w polskiej placówce pocztowej. W uzasadnionych przypadkach, spowodowanych zdarzeniem losowym lub wynikających z ważnego interesu społecznego, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może wyrazić zgodę na złożenie wniosku po terminie.
- Wnioski będą zweryfikowane przez pracowników Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych, zwanego dalej „DWRMNiE”, pod względem formalnym oraz wstępnie przez nich zaopiniowane.
- Dyrektor DWRMNiE powoła komisję, której zadaniem będzie opiniowanie wniosków
o przyznanie dotacji. W skład komisji będą wchodzić pracownicy DWRMNiE: Przewodniczący komisji - Dyrektor DWRMNiE, zastępca przewodniczącego komisji, a także dwóch członków. Opinia komisji polegać będzie na rekomendowaniu Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosków wraz z propozycją wysokości dotacji dla konkretnej kościelnej osoby prawnej i ma charakter doradczy. - Komisja przyjmuje regulamin pracy komisji.
- Komisja wykonuje swoje czynności na posiedzeniach oraz roboczych spotkaniach swoich członków.
- Przewodniczący komisji lub w jego zastępstwie zastępca przewodniczącego komisji może, stosownie do potrzeb, zapraszać do współpracy ekspertów oraz pracowników DWRMNiE spoza składu komisji, którym zleca wykonywanie powierzonych zadań.
- Komisja, na każdym etapie oceny wniosków może zwracać się do wnioskodawców, bezpośrednio albo za pośrednictwem DWRMNiE, o wyjaśnienia dotyczące treści wniosku i dołączonych załączników oraz ich uzupełnienie.
- W uzasadnionych przypadkach możliwe jest spotkanie z wnioskodawcą celem wyjaśnienia członkom komisji wątpliwości powstałych w trakcie oceny wniosku.
- Podczas analizy wniosku, przy formułowaniu przez komisję rekomendacji, zastosowanie mają m.in. następujące kryteria:
- wysokość środków Funduszu Kościelnego w 2019 r.,
- zgodność wnioskowanego celu z zakresem zadań przewidzianych do realizacji z Funduszu Kościelnego w 2019 r., umieszczonymi na stronie podmiotowej MSWiA oraz w BIP MSWiA,
- aktualny stan techniczny obiektu objętego wnioskiem o dotację, w szczególności stan zagrożenia, w jakim znajduje się obiekt wymagający remontu,
- realność wykonania planowanych prac w bieżącym roku kalendarzowym,
- racjonalne uzasadnienie kosztów realizacji planowanych prac oraz zaangażowanie finansowe podmiotu występującego o dotację, a także wskazanie innych źródeł finansowania prac,
- wielkość i zaawansowanie realizacji planowanego zadania.
- Komisja na posiedzeniach, po przeprowadzeniu dyskusji podsumowującej analizy poszczególnych wniosków o udzielenie dotacji, dokonuje wyboru wniosków oraz sporządza Wykazy rekomendowanych kościelnych osób prawnych, zawierające: nazwę kościelnej osoby prawnej, nazwę zadania, miejsce realizacji zadania oraz wysokość dotacji. Wykazy stanowią jednocześnie projekt decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie udzielenia dotacji.
- Komisja podejmuje decyzje dotyczące rekomendacji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Wykazy, o których mowa w pkt. 13, przewodniczący komisji niezwłocznie (nie później niż w terminie 7 dni od dnia posiedzenia komisji) przedstawia Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu podjęcia decyzji o udzieleniu dotacji z Funduszu Kościelnego.
- Na podstawie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowane zostaną wzory umów określających tryb i zasady udzielania oraz rozliczania dotacji,
a także związujących beneficjentów terminami wykorzystania dotacji i jej rozliczenia wskazanymi w ustawie o finansach publicznych. Wspomniane wzory umów niezwłocznie zostaną przekazane wnioskodawcom celem ich podpisania. Umowę z wnioskodawcą podpisywać będzie Dyrektor bądź Zastępca Dyrektora DWRMNiE, na podstawie odpowiednich pełnomocnictw udzielonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. - Sprawozdanie z wykonania zadania będzie przyjmowane w DWRMNiE. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych, DWRMNiE niezwłocznie wystąpi o ich usunięcie do beneficjenta dotacji. DWRMNiE po otrzymaniu poprawnego pod względem formalnym sprawozdania z wykonania zadania niezwłocznie przekaże je do Departamentu Budżetu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach sprawozdanie może zostać przekazane również do Departamentu Kontroli i Nadzoru.
- DWRMNiE będzie oceniał pod względem merytorycznym wykonanie zadania i sporządzał na piśmie opinię w sprawie realizacji zadania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w sprawozdaniu z wykonania zadania DWRMNiE niezwłocznie podejmie działania zmierzające do ich wyjaśnienia.
- Departament Budżetu oceniać będzie wykonanie zadania pod względem finansowym i przekazywać będzie opinię w sprawie sprawozdania z wykonania zadania DWRMNiE.
- Departament Kontroli i Nadzoru będzie przeprowadzał kontrolę wykonania zadania:
- na uzasadniony wniosek DWRMNiE,
- z własnej inicjatywy.
- DWRMNiE będzie przedkładał Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji Informację dotyczącą realizacji zadania w celu zatwierdzenia rozliczenia dotacji. DWRMNiE po zatwierdzeniu przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozliczenia dotacji, przekazywać będzie jej kopię do Departamentu Budżetu.
- W przypadkach stwierdzenia konieczności zwrotu części lub całości dotacji wraz
z ewentualnymi odsetkami przez beneficjentów, postępowanie prowadzi Departament Budżetu.
Adres do korespondencji:
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych
z dopiskiem „Fundusz Kościelny”
ul. Batorego 5
02-591 Warszawa
Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr telefonów: 22 60-124-04; 121-10; 149-53; 127-26; 127-93. W związku z treścią obowiązującego od dnia 25.05.2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), MSWiA zwraca się z prośbą do Państwa o zapoznanie się z niżej zamieszczoną klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Złożenie wniosku o przyznanie dotacji z Funduszu Kościelnego jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych w związku z ubieganiem się o dotacje z Funduszu Kościelnego oraz z jednoczesnym wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych w zakresie wynikającym z treści poniższej informacji.